Wednesday, April 20, 2016

Adilkah Allah?



Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lg Maha Penyayang..

Dalam kehidupan ini,terlalu banyak persoalan yang timbul dalam minda kita terutamanya bagi remaja yang mula mencari identiti diri..Ketika umur sebeginilah,kita mula mempersoalkan pelbagai perkara..
Tatkala umur sebeginilah kita mula mempersoalkan aspek2 kerohanian dan kebenaran dalam sesuatu tindakan..
Jangan terkejut jika saya katakan,di Malaysia sahaja,betapa ramai yang mula mengeluarkan persoalan-persoalan sebegini:

1.Di manakah keadilan Allah?
2.Apa bukti Allah itu Maha Adil?
3.Kalau betullah Allah itu Maha Adil,kenapa tidak diciptakan semua orang sama nasibnya?
4.Bagaimana pula orang yang dilahirkan dalam keluarga kafir jika hanya Islam agama yang benar?Adilkah Allah sekiranya diciptakan setiap orang lahir dalam keluarga yang berbeza agama?

Hah!Apa anda nak jawab ye?Fikir,jangan tak fikir...

Tapi sebelum itu,izinkan saya melontarkan jawapan dari sisi insan yang tidak sedalam mana ilmu agamanya..Boleh ye?Mohon dibetulkan andai ada yang tersilap...

Saya buat artikel ini dengan cara bermonolog sendiri..Harap anda semua fahamlah ye..

Allah Tidak Mengubah Melainkan Kita Berubah
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." 
Surah Ar-Ra'd (ayat 11)

Dalam ayat ini,jelas Allah telah menerangkankan kpd kita bahawa Allah hanya akan mengubah nasib kita dengan syarat kita mahu mengubah keadaan kita..
Nak kaya,berjaya,pandai,bijak,pintar?
Senang je..Ubah cara hidup kita..
Usaha lebih gigih,tanpa mengira erti kegagalan..Selalunya,kegagalan itulah langkah kejayaan kita yang pertama..

"Habis,aku dah ubah gaya hidup aku,aku dah berusaha,berdoa tapi tak gak berjaya..Ape ko nak cakap?"

Sabar,kawanku..Jangan marah...Tenang dulu,biar saya terangkan...

UJIAN ORANG BERIMAN


Allah SWT. berfirman, "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?"  (Al ‘Ankabuut Ayat 2)

Allah kurniakan kita sakit sebagai satu ujian daripadaNya,Allah kurniakan kita sihat jua satu ujian daripaNya..
Jangan ingat,apabila perkara buruk menimpa,ia sesuatu yang buruk..Dan perkara yang baik,tak semestinya baik..Mungkin sahaja *istidraj..Mungkin buruk pada lahiriahnya tapi tidak pada batiniahnya..Sebenarnya kita harus rasa gembira kerana Allah kurniakan ujian daripadaNya agar kita tidak hanyut dalam arus kebatilan dunia.Itu tandanya Allah sayang pada kita..

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji`uun” (Al-Baqarah ayat 155-156)

"Ok.Habis kenapa Allah tak ciptakan semuanya sama sahaja.Kekayaan,kemiskinan?Kenapa harus ada yang menderita dan ada pula hidup senang-lenang?"

Kawan,cuba rilek dulu dan dengar penjelasan saya..

Hidup Saling Melengkapi


Allah tidak menjadikan harta itu menjadi hakmilik mutlak individu.Pada harta orang kaya itu,ada hak untuk keluarganya,kaum-kerabatnya,fakir miskin,dan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pertolongan..Jangan diingat,harta itu hakmilik mereka..Oleh itu,Allah menetapkan pengurusan harta dengan zakat,derma,sedekah,hadiah dan lain-lain lagi.Untuk apa?Untuk mengeratkan hubungan antara yang kaya dgn yang miskin,untuk mereka saling melengkapi.Nampak tak hikmahnya kawanku? 

Malahan,semakin banyak harta mereka,semakin sukar untuk mereka melepasi titian sirat sebagaimana seorang sahabat Rasulullah S.A.W.,Abdul Rahman B. Auf yg disabdakan Rasulullah bahawa beliaulah orang terakhir dalam kalangan sahabat yg akan merentasi titian sirat..Bukan sebab kurang baik,bukan pula tamak harta,malahan sangat dermawan tapi kerana harta,beliaulah sahabat terakhir melalui titian sirat..

Kalau begitulah kisahnya,tidak Adilkah Allah menjadikan sang miskin susah di dunia tapi mudah di akhirat manakala sang berharta senang di dunia tapi susah di akhirat?Kalau begitulah tidak adil,saya rasa anda perlu berfikir semula..

"Fine.Habis tu,macam mana lak orang yang dilahirkan dalam keluarga yang kafir?Kan not fair sebab dia lahir-lahir dah kafir.Berbeza dengan kita yang sememangnya dilahirkan dalam Islam?"

Persoalan itu jangan susah-susah difikirkan.Mudah sahaja saya menjawabnya.

Kunci Kebenaran Adalah Usaha

Sebelum saya menjawab,biar saya beri satu analogi dahulu..Jawab ye kawanku.

Soalan saya:Ada seorang lelaki,rambutnya sangat panjang,sungguh tak   
                  kemas.Dia berhasrat untuk menjadikan rambutnya pendek dan
                  kelihatan kemas tapi dia tak pergi kedai gunting 
                  rambut atau meminta sesiapa sahaja membantunya 
                  menggunting rambut ataupun mencari gunting bagi 
                  membolehkannya menggunting sendiri.Persoalan saya,adakah 
                  rambutnya akan pendek jika dia tak berusaha mencari cara untuk
                  menjadikan rambutnya kelihatan kemas?

Jawapan awak:Mestilah tak..

Hahaha..Tahu pun,jadi awak sendiri mengakui bahawa hanya orang yang mencari dan berusaha baru menemui apa yang dihajatinya..

Jadi,orang yang lahir dalam keadaan kafir boleh sahaja menemui kebenaran Islam andai mereka berusaha mencari kebenaran.Hal ini terbukti apabila ramai paderi yang melakukan perbandingan agama akhirnya memeluk agama Islam setelah berusaha mencari kebenaran.
Malahan di Amerika,10 000 org memeluk Islam setiap tahun.10 000 bukan satu angka yang kecil,ia jumlah yang besar.Jadi,tentang org yang lahir dalam keluarga kafir bukanlah satu isu yang boleh diperbesarkan kerana kalau mereka mencari,mereka akan dapat melihat keindahan Islam itu.

Berbeza pula dengan orang Muslim yang sememangnya dilahirkan Islam hari ini.Kadang-kadang kalau kita perhatikan,orang yang baru beberapa bulan memeluk Islam lagi mengetahui banyak perkara mengenai Islam berbanding orang Muslim yang memang dari kecil dia beragama Islam.
Kenapa ye?
Sebab mereka memeluk Islam atas pilihan mereka sendiri bukan atas warisan.Islam mereka pada hati dan amalan mereka,berbeza yang memang sedia ada muslim,Islam hanya pada nama dan I/C.Jadi,tak adilkah Allah ciptakan orang yang lahir dalam keluarga kafir sedangkan mereka mampu menemui kebenaran Islam,sama peluangnya dengan orang yang sedia ada Islamnya dengan syarat mereka BERUSAHA.

Rasanya sampai di sini sahajalah tinta saya bersuara.Yang kurang,harap diampunkan..
Hakikatnya,yang baik itu datangnya dari Allah,yang buruk itu ju datangnya dari Allah tetapi disebabkan kelemahan dan kedhaifan diri saya sendiri..

Moga kita sentiasa dalam naunganNya.Sekian,wabillahi taufiq walhidayah,Wassalamualaikum W.M.T.
Wallahu A'lam..
Glosari
istidraj-Nikmat yg dikurniakan Allah utk menambah kesesatan kepada seseorang